§ |
NIEZBĘDNE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE |
DZIAŁANIA I ZADANIA PODJĘTE NA RZECZ REALIZACJI WYMAGAŃ |
TERMIN |
DOWODY |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
§ 7.2.1.
|
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach
|
1) Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli |
- Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego:
a) Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu
b) adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego
- Tworzenie na użytek własny biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu (w formie tradycyjnej i multimedialnej)
- Korzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez portale internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu planu rozwoju, sprawozdania, prezentacji dorobku i układu teczki
- Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju, sprawozdania i przygotowanie prezentacji dorobku
- Ukończenie kursu dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego
- Udział w Radach Pedagogicznych poruszających kwestie awansu zawodowego i jego aktualizacji
- Uaktualnianie wiedzy n/t awansu (portale internetowe oraz czasopisma fachowe) |
j.w.
j.w.
początek i koniec stażu
j.w.
IV 2005
cały staż
j.w. |
biblioteczka
j.w.
plan,sprawo-zdanie
dyplom
protokoły
|
2) Współpraca z opiekunem stażu
|
- Ustalenie zasad współpracy
- Korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku i planu rozwoju
- Opracowanie projektu sprawozdania
- Obserwacja lekcji prowadzonych przez Opiekuna
- Prowadzenie lekcji w obecności Opiekuna
- Omawianie prowadzonych i obserwowanych lekcji w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych lekcji |
IX 2002
j.w.
V 2005
cały staż
j.w.
j.w. |
zasady
teczka
j.w.
konspekty
j.w.
j.w.
|
3) Dalsze doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą
realizację zadań szkoły |
- Opracowywanie, realizacja, monitoring i ewaluacja rozkładów materiału do nauki języka angielskiego
- Doskonalenie umiejętności tworzenia konspektów lekcji
- Dalsze studiowanie i wdrażanie różnych metod nauczania oraz ewaluacja ich skuteczności
- Prowadzenie lekcji w obecności Dyrektora Szkoły oraz omówienie, wnioski i ocena dokonań
- Wdrażanie, monitoring i ewaluacja PSO
- Udział w lekcjach otwartych |
cały staż
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w. |
rozkłady
konspekty
konspekty
konspekty
notatki
zaświadczenia |
4) Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych( § 7.1.2)
|
- Udział w wewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego:
a) Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych
b)Udział w spotkaniach szkoleniowych Zespołu Samokształceniowego Nauczycieli Języka Angielskiego
c)Udział w szkoleniu BHP
- Udział w zewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego:
a) Udział w różnego rodzaju kursach (np. kurs komputerowy, kurs n/t awansu nauczyciela kontraktowego, itp.), szkoleniach, warsztatach, konferencjach metodycznych
b) Udział w comiesięcznych warsztatach prowadzonych przez doradcę metodycznego nauczycieli jęz. ang. Panią Beatę Knybę
- Samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych:
a) Studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej
b) Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli
c) Korzystanie z portali poświęconych awansowi zawodowemu
d) Korzystanie z internetowych materiałów i serwisów przeznaczonych dla nauczycieli języka angielskiego
e) Prenumerata czasopism dla nauczycieli języka angielskiego (Języki w Szkole, The Teacher) |
cały staż
j.w.
j.w.
|
protokoły,za-świadczenia
dyplomy,za-świadczenia, certyfikaty
wykaz lektur,
materiały, adresy portali, wykorzystane publikacje
tytuły pism, |
5)Wzbogacanie warsztatu poprzez poszerzanie inwentarza stosowanych metod nauczania o metody aktywizujące |
- Diagnoza tej potrzeby edukacyjnej
- Poznanie metod aktywnych przez studiowanie stosownej literatury oraz publikacji internetowych
- Wdrażanie, monitoring, ewaluacja efektów zastosowanych rozwiązań (wybranych metod) |
cały staż |
materiały, konspekty |
6)Modyfikowanie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia |
Diagnoza potrzeb edukacyjnych konkretnego typu ucznia (samodzielna obserwacja lub zapoznanie się z opinią Poradni)
Poznanie i wdrożenie adekwatnych rozwiązań; ewaluacja efektów
Dokonanie opisu i analizy przypadku
Opracowanie zasad pracy z uczniem zdolnym
Opracowanie zasad pracy z uczniem słabym
Opracowanie zasad pracy z uczniem dyslektycznym
Prowadzenie bezpłatnego kółka dla uczniów zdolnych
Prowadzenie konsultacji dla uczniów słabych
|
cały staż
2003/2004
cały staż |
opis i analiza przypadku
programy pracy
program kółka |
7)Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań przy współpracy z innymi nauczycielami |
Organizowanie konkursów i projektów
Opieka nad salą przedmiotową (gazetki, postery, tabele gramatyczne)
Współudział w organizacji przedstawień |
cały staż |
scenariusze,
zaświadcze-nia |
8)Podejmowanie dodatkowych zadań pozaszkolnych: praca społeczna na rzecz
Kuratorium przy organizacji i przeprowadzeniu miejskiego i okręgowego etapu konkursu języka ang. |
- Wyrażenie chęci współpracy z Kuratorium
- Powołanie na członka Komisji oraz przeprowadzenie i nadzorowanie przebiegu obu etapów
- Sprawdzanie prac uczestników
- Wyłanianie laureatów
|
2003/2004
i 2004/2005 |
pismo z Kuratorium
protokoły
dyplomy,
podziękowa-nia |
9)Pełnienie roli opiekuna praktyk |
- Pomoc studentowi w napisaniu podania do Dyr. Szkoły o wyrażenie zgody na odbycie praktyk
- Pomoc w pisaniu poprawnych konspektów lekcji
- Prowadzenie lekcji pokazowych dla studenta
- Pomoc w poprawnym zaplanowaniu lekcji prowadzonej przez studenta
- Omawianie i ocenianie obserwowanych i prowadzonych lekcji |
2004/2005 |
konspekty, uwagi |
10)Uwzględnianie w nauczaniu języka angielskiego treści ścieżek edukacyjnych |
- Zapoznanie się ze ścieżkami edukacyjnymi do wykorzystania na lekcjach języka angielskiego w poszczególnych klasach gimnazjum
- Prowadzenie wybranych lekcji w oparciu o tematy ścieżek edukacyjnych |
cały staż
j.w. |
konspekty lekcji |
11)Publikacja własnych prac |
Opublikowanie własnego planu rozwoju, scenariuszy lekcji, opisu i analizy przypadku na edukacyjnych stronach WWW |
koniec stażu |
strony WWW |
§ 7.2.2.
|
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
|
1) Zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz diagnoza problemów społecznych i cywilizacyjnych
2) Wprowadzanie do programu nauki jęz. ang. treści dot. wybranych problemów środowiska lokalnego, społecznych i cywilizacyjnych oraz zainteresowań nastolatków |
- obserwacja własna, rozmowy z uczniami, wnioski wyciągane z obrad RP poświęconych zagrożeniom wieku nastoletniego i problemom wychowawczym w naszej szkole, korzystanie z pracy pedagoga szkolnego
- udział w szkoleniach i szkoleniowych RP poświęconych problemom: uzależnień, anoreksji i bulimii, zagrożeń związanych z komputerami i Internetem, sekt, dysleksji, Praw Dziecka
- przygotowywanie lekcji języka angielskiego w oparciu o treści wymienione obok (np. lekcje poruszające temat szkodliwości palenia, narkotyków, bezrobocia, przemocy, świata i problemów nastolatków, itp.) |
cały staż
j.w.
j.w.
|
notatki
protokoły
konspekty
|
3) Poznawanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów, w celu udzielenia pomocy uczniom potrzebującym takiej |
- obserwacja, rozmowy z wychowawcami, rozmowy z uczniem
- pomoc w dostępie do darmowych podręczników do nauki języka angielskiego |
j.w.
|
|
4) Diagnozowanie innych problemów wychowawczo-opiekuńczych indywidualnych uczniów i próby pomocy |
- obserwacja, rozmowa z wychowawcą n/t zaobserwowanego problemu, zgłoszenie problemu pedagogowi,
|
j.w
|
|
5) Uwzględnianie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów zdolnych, słabych, dyslektycznych |
- opracowanie właściwych form i metod pracy z tymi uczniami (np. plan pracy z uczniem dyslektycznym, przygotowywanie uczniów do konkursu jęz. ang., kółko dla uczniów zdolnych, konsultacje dla uczniów słabych, plan pracy z uczniem słabym) |
j.w. |
analiza przypadku, plany pracy |
6) Poszerzenie warsztatu pracy o metody aktywizujące |
- diagnoza potrzeby, studiowanie stosownej literatury, prowadzenie lekcji w oparciu o metody aktywizujące |
j.w.
|
konspekty |
7) Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów uczniów |
- spotkania z rodzicami podczas konsultacji
|
cały staż |
|
8) Promowanie szkoły w środowisku lokalnym |
- dyżur w punkcie konsultacyjnym dla rodziców uczniów chcących kontynuować naukę w Gimnazjum nr 7. |
13 IV 2003 |
|
9) Pełnienie roli opiekuna młodzieży |
- opieka nad uczniami podczas przerw śródlekcyjnych
- opieka nad uczniami podczas wyjść poza szkolnych |
cały staż |
protokoły |
§
7.2.3.
|
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
|
1)Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem w pracy nauczyciela |
- udział w kursie komputerowym dla nauczycieli |
III/IV 2003 |
dyplom |
2)Wykorzystywanie komputera w pracy nauczyciela |
- tworzenie sprawdzianów, testów, kartkówek, materiałów dodatkowych oraz wszelkich dokumentów szkolnych (sprawozdania, podania, wnioski itp.) przy użyciu edytora tekstów
- wykorzystywanie na lekcjach scenariuszy i materiałów do nauki jęz. ang. dostępnych w Internecie (portale edukacyjne)
- zachęcanie uczniów do przekazywania zadanych prac w formie multimedialnej lub pocztą elektroniczną
- wyznaczanie projektów wymagających posłużenia się Internetem i komputerem
- propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego i zachęcanie do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób
- korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki |
cały staż
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w. |
dokumenty
materiały
j.w.
j.w.
spis stron WWW
konspekty
materiały |
3)Wykorzystywanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego
|
- uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi)
- poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie poprzez Internet
- gromadzenie wybranych aktów prawa oświatowego w formie multimedialnej (CD-ROM, dyskietki)
- korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż (ich plany rozwoju, sprawozdania, wskazówki)
- korzystanie z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portali
- konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych
- uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach z stron WWW Awansu, WODN, Insetu, itp. lub poprzez pocztę elektroniczną (wydawnictwa i firmy szkoleniowe) |
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
V/VI 2005
V/VI 2005
cały staż
|
spis portali
teksty
teksty, płyty
strona WWW
j.w.
j.w. |
4)Publikowanie swych własnych prac w Internecie |
- publikacja planu rozwoju, sprawozdania, konspektów, opisu i analizy przypadku w portalach edukacyjnych |
V/VI 2005 |
j.w. |
5)Prenumerata biuletynów online dla nauczycieli |
|
cały staż
|
tytuły |
6)Stworzenie bazy linków do ulubionych portali edukacyjnych |
|
j.w. |
spis stron |
§
7.2.4.
|
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań |
1)Pogłębianie wiedzy z tych dziedzin
|
- lektura prac z tych dziedzin, notatki, wnioski (np. prace n/t pracy z zespołem klasowym, uczniami z różnymi potrzebami edukacyjnymi- dyslektycznymi, zdolnymi, słabymi itp., metod nauczania, oceniania, budowy programów nauczania, opisu i analizy przypadku, metod aktywizujących, ścieżek edukacyjnych)
- udział w kursach poświęconych zagadnieniom z tych dziedzin (np. kurs n/t dysleksji, anoreksji, uzależnień, sekt, zagrożeń związanych z komputerami i Internetem itp.) |
cały staż
j.w.
|
spis prac, wnioski
zaświadczenia
|
2)Zastosowanie zdobytej wiedzy z tych dziedzin w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów |
A) rozwiązywanie problemów edukacyjnych
- udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych, omawianie problemów edukacyjnych uczniów i proponowanie środków naprawczych
- diagnoza konkretnej potrzeby edukacyjnej
- modyfikacja warsztatu poprzez zastosowanie (dzięki zdobytej na dany temat wiedzy) właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej (czyli rozwiązanie problemu dydaktycznego) np.:
a) opracowanie form pracy z uczniem zdolnym
b) opracowanie form pracy z uczniem słabym
c) opracowanie form pracy z uczniem dyslektycznym
d) wdrażanie metod aktywizujących
e) prowadzenie kółka jęz. ang.
f) prowadzenie konsultacji
B) rozwiązywanie problemów wychowawczych
- zgłaszanie zaobserwowanego negatywnego zjawiska pedagogowi szkolnemu lub wychowawcy klasy
- udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - opiekuńczych podczas Rad Pedagogicznych
- udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych |
j.w.
j.w.
|
opis i analiza przypadku, program kółka, protokoły, programy pracy, konspekty
protokoły
|
§
7.2.5.
|
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż |
1)Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty:
-Dalsze poznawanie zasad organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły poprzez analizę przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, dokumentów prawa wewnątrzszkolnego i dokumentacji szkolnej
-Poznawanie przepisów prawa oświatowego, w tym aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli
|
- Analiza Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Wychowawczego, Przedmiotowego Systemu Oceniania, kompetencji Rady Pedagogicznej
- Udział w RP poświęconych tworzeniu i wdrażaniu w/w dokumentów szkolnych
-Udział w kursie mierzenia jakości pracy szkoły
- Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenia MENiS dot. podstawy programowej, Rozporządzenia MENiS dot. programów nauczania, Rozporządzenia MENiS dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencji o Prawach Dziecka, rozporządzenia w sprawie BHP itp.
- Udział w RP poświęconych prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym, w tym systemowi awansu
- Gromadzenie własnych zasobów tekstów w/w aktów w formie pisemnej oraz w formie multimedialnej (na płycie CD-ROM i dyskietkach) poprzez korzystanie z zasobów dostępnych w Internecie
- Ukończenie kursu dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego z elementami prawa oświatowego |
IX/X 2002 oraz cały okres stażu
okres stażu
III/IV 05
okres stażu
j.w.
j.w.
IV 2005 |
teksty przepisów, notatki
protokoły RP
protokół
własna biblioteczka tekstów ustaw
protokoły
zasoby
dyplom
|
2)Nieustanna aktualizacja wiedzy dotyczącej obowiązujących aktualnie aktów prawa oświatowego |
- Regularne odwiedzanie internetowych portali zajmujących się zagadnieniami oświatowymi, w tym awansem nauczycieli, które to na bieżąco przedstawiają wszelkie zmiany zachodzące w prawie oświatowym i udział w RP poświęconych prawu oświatowemu i jego aktualizacji |
cały okres trwania stażu
|
adresy stron WWW, protokoły |
3)Uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego
|
- Przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli kontraktowych n/t awansu, aktów prawnych dotyczących go i zmian w nich
- Służenie pomocą, wskazówkami, własną biblioteczką aktów prawa oświatowego i własnymi materiałami multimedialnymi innym nauczycielom kończącym staż
- Posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisja przeprowadzająca egzamin
- Prowadzenie dokumentacji szkolnej
- Udział w pracach komisji podczas egzaminów gimnazjalnych
- Udział w pracach komisji przeprowadzających konkurs języka ang.
- Udział w konstruowaniu i modyfikowaniu PSO i rozkładów nauczania w ramach prac Zespołu Przedmiotowego Nauczycieli Języka Angielskiego
- Udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej
- Udział w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Rad Pedagogicznych
- Udział w procesie mierzenia jakości pracy szkoły
- Pisanie protokołów Rad Pedagogicznych |
IV 2005
IX 2002 i
V, VI 2005
okres stażu
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w. |
zaświadczenie
opracowany plan i sprawozdanie
dzienniki
protokoły
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w.
j.w. |